Madkrig - Hvad kan jeg give hende?

14. august 2009

Alder:
6 mdr.

Madkrig - Hvad kan jeg give hende?

Hej Helen

Lige for tiden, står jeg midt i en slags madkrig. Det er hverken mig eller babyen, som er problemet (håber og tror jeg ikke:)). Men alle vennerne og familiens gode råd og påhit.

Min pige bliver 7 måneder d. 17 august, og er en glad og meget nysgerrig pige.

Hun elsker at få forskellige smagsintryk i munden. Forskellig slags mos og grød - fuldkorn og frugt ofte. Ellers har hun fået ting som most banan, fersken direkte at bide i (uden skind selvfølgelig), kartoffel som er kogt blød og lyst brød. Hun elsker at gumle på det, og er indtil videre ikke blevet kvalt i noget.

Men det er så her at problemet kommer. Jeg kan ikke lide at give hende hårde eller lidt store ting, da jeg er panisk for at hun bliver kvalt i noget.

Jeg bevæger mig stille og roligt fremad, og indmaden af brød, meget små stykker hakket fars og gaffel-most kartoffel er det mest klumpede hun får ligenu. Resten bliver most helt eller med meget små klumper - men jeg sørger for at prøve mere og mere fast føde, selvom det går sløvt og at jeg hader hver mundfuld hun tager.

Desværre vil venner og familie proppe alt muligt i munden på hende - min svigerinde gav hende sågar en HEL ...

Annonce

... pastaskrue da hun var 5 måneder (heldigvis tog jeg den fra hende hurtigt). Ellers vil de give hende rugbrød, skefulde ris, gulerodsstykker, brødskorpe, agurk, kød osv. Og det er nogle kæmpe mundfulde. De siger at det kan hun sagtens klare, og jeg skal stoppe med at være så pylret. Og jeg ved at mange børn i den alder får den slags. Men jeg vil ikke eksperimentere med min pige, bare for os voksnes skyld, og slet ikke for at more mine venner og families behov for at give hende alt muligt nyt mad.

Men er det er reelt behov hun har? Hvad skal jeg give hende, så hun får den næring og øvelse hun behøver?

Udover maden og vand af kop, slutter vi altid med MM-erstatning - hvor længe skal man det?
Skal hun forresten have jern, når hun får modermælkserstatning?

Jeg beklager mit lange spørgsmål, da jeg kan se at der er mange i køen. Men jeg orker ikke at slås for at se hvad hun får i munden, den næste lange stykke tid. Jeg kan ikke slappe af, når der spises ude. Hun har tre tænder, og siden deres frembrud, er behovet for at give hende alt muligt blevet stort.

Sidst - Hun er super udvikler med alt andet, men kravle vil hun ikke. Hvordan kan man hjælpe hende på vej?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor