Brev:
Madkrig - Hvad kan jeg give hende?
14. august 2009
Alder:
6 mdr.
Madkrig - Hvad kan jeg give hende?
Hej Helen
Lige for tiden, står jeg midt i en slags madkrig. Det er hverken mig eller babyen, som er problemet (håber og tror jeg ikke:)). Men alle vennerne og familiens gode råd og påhit.
Min pige bliver 7 måneder d. 17 august, og er en glad og meget nysgerrig pige.
Hun elsker at få forskellige smagsintryk i munden. Forskellig slags mos og grød - fuldkorn og frugt ofte. Ellers har hun fået ting som most banan, fersken direkte at bide i (uden skind selvfølgelig), kartoffel som er kogt blød og lyst brød. Hun elsker at gumle på det, og er indtil videre ikke blevet kvalt i noget.
Men det er så her at problemet kommer. Jeg kan ikke lide at give hende hårde eller lidt store ting, da jeg er panisk for at hun bliver kvalt i noget.
Jeg bevæger mig stille og roligt fremad, og indmaden af brød, meget små stykker hakket fars og gaffel-most kartoffel er det mest klumpede hun får ligenu. Resten bliver most helt eller med meget små klumper - men jeg sørger for at prøve mere og mere fast føde, selvom det går sløvt og at jeg hader hver mundfuld hun tager.
Desværre vil venner og familie proppe alt muligt i munden på hende - min svigerinde gav hende sågar en HEL pastaskrue da hun var 5 måneder (heldigvis tog jeg den fra hende hurtigt). Ellers vil de give hende rugbrød, skefulde ris, gulerodsstykker, brødskorpe, agurk, kød osv. Og det er nogle kæmpe mundfulde. De siger at det kan hun sagtens klare, og jeg skal stoppe med at være så pylret. Og jeg ved at mange børn i den alder får den slags. Men jeg vil ikke eksperimentere med min pige, bare for os voksnes skyld, og slet ikke for at more mine venner og families behov for at give hende alt muligt nyt mad.
Men er det er reelt behov hun har? Hvad skal jeg give hende, så hun får den næring og øvelse hun behøver?
Udover maden og vand af kop, slutter vi altid med MM-erstatning - hvor længe skal man det?
Skal hun forresten have jern, når hun får modermælkserstatning?
Jeg beklager mit lange spørgsmål, da jeg kan se at der er mange i køen. Men jeg orker ikke at slås for at se hvad hun får i munden, den næste lange stykke tid. Jeg kan ikke slappe af, når der spises ude. Hun har tre tænder, og siden deres frembrud, er behovet for at give hende alt muligt blevet stort.
Sidst - Hun er super udvikler med alt andet, men kravle vil hun ikke. Hvordan kan man hjælpe hende på vej?
Med venlig hilsen